Chris Gongriep weer in de vaart (ofwel het mysterie van de verdwenen moertjes)

Een van onze C-lines C4 de Chris Gongriep kampte al geruime tijd met een gekneusde rib. D.w.z. een spant wat een scheur vertoonde. Voor de stevigheid en het behoud van de boot dus tijd voor een kleine ingreep. Omdat onze materiaalmannen en vrouwen deze klus niet zelf kunnen uitvoeren is de boot een aantal weken geleden ontdaan van riggers, bankjes, voetenborden en met onze botenwagen naar Utrecht gebracht. Bij de firma Heeres naast roeivereniging Viking is de boot afgelopen week vakkundig gerepareerd.

Omdat ons de afgelopen week weer een warm weekend (lees hittegolf) werd beloofd was het plan ontstaan om de boot i.p.v. over de weg, over het water weer terug naar Zaandam te brengen. Dus zogezegd en zo gedaan. Met vier marathonheren en een marathondame een ploegje samengesteld: Iris, Tony, Remco, Albert en ondergetekende. Zondagochtend om 7.35 uur met z’n vieren (Albert vanuit Amsterdam) vanuit Zaandam in onze strakke roei-outfits en tassen met veel drinken en proviand in de trein richting Utrecht. Bij CS stond onze Utrechtse ZZV-er Pieter M. als Uberchauffeur al klaar om ons vijven in zijn station te proppen. Gelukkig duurde het krappe ritje maar krap 10 minuten zodat wij niet al te verkreukeld bij R.V. Viking werden afgezet. Onze voorzitter Tony had donderdag alle riggers, riemen, voetenborden, bankjes en roertje al naar Viking gebracht zodat we alles weer konden monteren. Wat singles gepakt en de Chris neergelegd. Het eerste wat mij opviel dat er een aantal (24) kleine maar o zo cruciale onderdeeltjes aan de boot ontbraken: de moertjes en de ringetjes om de riggers te bevestigen. Navraag bij Tony bevestigde het ergste: deze waren hoogstwaarschijnlijk nog in Zaandam achtergebleven.

We zijn in onze lange roeicarriere al veel onderdelen van onze boten vergeten zoals riemen, bankjes, riggers etc. maar moertjes? Nog nooit! Maar wat nu? Rondgevraagd bij de aanwezige roeiers maar geen onderdelen beschikbaar. Boot uit de vaart bij Viking voor misschien wat onderdelen?: nee helaas. Materiaalhok?: nog op slot. Bouwmarkt?: nog dicht. Ook Pieter (net weer thuis) had geen directe oplossing. Uiteindelijk arriveerde er iemand met de sleutel van het materiaalhok en konden wij met enige moeite de benodigde hoeveelheid onderdelen bij elkaar scharrelen. Snel de boot in elkaar en om 10.00 uur (dus flink verlaat) vertrokken.

Heerlijk glad water en ondanks het advies van de voorzitter van Viking om buitenom de singel van Utrecht te nemen tóch rechtdoor de Oude Gracht opgestuurd. Er was gelukkig nog weinig scheepvaart en konden dus heerlijk langs de terrasjes en onder de oude boogbruggen varen. Prachtig! Bij de Weerdsluis moesten we ruim een half uur wachten voor de volgende schutting en ook nog een kwartier om naar het Vechtpeil te af te dalen. In de boot gewisseld met Iris en met een lekker snelheid de Vecht op. Door de warmte van de zon en onze niet geringe krachtinspanning besloten we onze eerste stop te houden bij Slangevecht. Aan de kade van dit sjieke restaurant konden we afmeren en met onze bezwete lijven ploften we tussen Oud-Geld- en Nieuw-Geld op het terras. Een koffie en een heerlijk appelgebakje, een toiletbezoekje en snel de boot weer in. Langs Nijenrode en bij Mijnden-Nieuwersluis bakboord uit en in gezelschap van diverse bootjes naar het Amsterdam-Rijnkanaal. Het was druk met beroepsvaart dus even wachten met oversteken. Na het passeren van een enorme duwbak werden we onhoudbaar het kanaal opgezogen met bijbehorende golven. Flinke plens water binnenboord maar halen aan die palen en klotsend naar de overkant. De Nieuwe Wetering op en lekker alle recreatievaart ingehaald. Over rivier de Angstel en langs het prachtige Loenersloot en Baambrugge naar Abcoude voor ons tweede stop. Heerlijk roeiend maar ook heel warm dus af en toe even drinken. Op de bekende plek bij restaurant De Eendracht wederom een appelpuntje en een drankje genuttigd, geplast en weer ingestapt.

Door het zonnige warme weer ondertussen heel veel bootjes. Remco aan de touwtjes en op naar Ouderkerk aan de Amstel. Hier nog een korte drinkstop en daarna de Amstel op. We wisten niet wat we zagen! Een combinatie van Sail en de Gaypride maar dan 10x zo druk! Honderden boten op het water en beide oevers vol met mensen. Tony stuurde ons behendig langs zondaggschippers die zonder enige kennis van vaarregels en voorzien van flinke Heinekenspoilers zich zwalkend over het water bewogen. Het werd richting Amsterdam alleen maar drukker en drukker en bij de Omval was bijna de gehele Amstel gestremd door honderden bootjes die in de vaargeul gezellig voor anker lagen. Een gekkenhuis maar wel gezellig. Met geringe snelheid bewogen wij ons emissieloos naar het vlotten van roeivereniging De Hoop welke inmiddels ook bezet waren door zwemmende en zonnebadende Amsterdammers. Nog wat vocht inslaan en de boot nog even leegsponzen en hup! richting Zaandam. Via de Keizersgracht en Brouwersgracht de Kostverlorenvaart op en daar lag het IJ. Even snel aanzetten en vlug naar de overkant. De IJ-ponten nog even voorrang verlenen en daarna de laatste kilometers over een klotsend Noordzeekanaal. Dan eindelijk de stuurboord uit de Zaan op. Om 19.00 uur aan het vlot en de boot naar binnen. Een lange maar heerlijk dag. Moe maar voldaan en super gezellig! Lekker kleurtje gekregen en een beetje stram in de rug. Alle roeimaatjes bedankt voor de lekkere haal en Pieter voor de taxirit.        

Laurens

Chris G 03